أدنـــدان
عزيزى الزائر
اهلا ومرحبا بك فى منتدى ادندان ونتمنى بان تقضى معنا وقتا طيبا واملنا بان تكون عضوا بالمنتدى بالتسجيل والمشاركة معنا فى الرقى بالمجتمع الادندانى

أدنـــدان

منتدى قرية أدندان
 
الرئيسيةالرئيسيةالتسجيلدخول

..... ليس كل رأى ينشر بالمنتدى هو رأى ادارة المنتدى او رابطة شباب ادندان بل هو رأى كاتبها

منتدى ادندان
منتدى قرية ادندان لكل ابناء ادندان
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 1 عُضو حالياً في هذا المنتدى :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 1 زائر

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 29 بتاريخ الأحد يونيو 17, 2012 5:21 pm
المواضيع الأخيرة
» كيكة التمر
الخميس أكتوبر 05, 2017 2:56 pm من طرف بنت ادندان

» اثار النوبة
الإثنين فبراير 29, 2016 9:03 pm من طرف hamdyhassan

» ندوة عادات الزواج
الإثنين يناير 11, 2016 1:01 am من طرف hamdyhassan

» حوار صريح مع العمدة عبد الله شفا
الخميس ديسمبر 24, 2015 9:01 am من طرف هيثم عبد الغفور

» ازمة الكحلي
الخميس ديسمبر 24, 2015 8:57 am من طرف هيثم عبد الغفور

» منتدى ادندان وعامان من الاحلام
الأربعاء أغسطس 26, 2015 11:29 am من طرف Hamdi Gafar

» شعراء من النوبة
الخميس يوليو 23, 2015 12:52 pm من طرف hamdyhassan

» فاين انتم
الجمعة يونيو 05, 2015 10:18 am من طرف hamdyhassan

» الام المثالية لادندانيه 2015
الأحد مارس 29, 2015 7:58 am من طرف hamdyhassan


شاطر | 
 

 طريقة عمل البسيسه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
زهراءالنوبة



انثى
عدد المساهمات : 252
تاريخ التسجيل : 03/09/2009
العمر : 27

مُساهمةموضوع: طريقة عمل البسيسه   السبت فبراير 20, 2010 4:32 pm

طريقة عمل البسيسه








• * المقادير :

• كوب ونصف دقيق ذرة الأبيض
• كوب ونصف دقيق قمح
• 2 كوب عصير برتقال
• ثلث كوب زيت ذرة
• 4 ملاعق سمن
• كوب ونصف سكر بودرة
• 2 ملعقة صغيرة بيكنج بودر
• بشر برتقال ملعقة كبيرة
• 2 ملعقة سمسم لو تحبوا مش شرط
• 4 بيضات


• الطريقة :

• يخفق البيض جيدا حتى يصير لونه أصفر فاتح وتتجانس الرغوة .
• يخفق السمن و بشر البرتقال حتى تصير كريمى اللون ويظهر رائحة البرتقال المحببه ثم يضاف الزيت ويستمر فى الخفق ويضاف للخليط السابق .
• نخلط دقيق الذرة المنخول مع دقيق القمح المنخول والبيكنج بودر و السمسم ثم يضاف للخليط السابق بالتبادل مع عصير البرتقال .
• ندهن صينية بالسمن والدقيق حتى لا تلتصق البسيسة بقاع الصينية
• تزج فى فرن متوسط الحرارة حتى تمام النضج وتختبر النضج بسكين رفيع اذا خرجت بها عجين يبقى لسه لم تنضج واذا خرجت السكين نظيفة يبقى تامة النضج .
• تخرج وتقلب على منخل سلك حتى تبرد وتجمل بالسكر البودر وتقطع وتقدم وبالهناء والشفاء .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زهراءالنوبة



انثى
عدد المساهمات : 252
تاريخ التسجيل : 03/09/2009
العمر : 27

مُساهمةموضوع: رد: طريقة عمل البسيسه   الجمعة أبريل 23, 2010 1:57 pm

جربوها وهاتعجبكم ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بنت ادندان



انثى
عدد المساهمات : 156
تاريخ التسجيل : 13/03/2010
العمر : 27

مُساهمةموضوع: رد: طريقة عمل البسيسه   الأحد أبريل 25, 2010 11:34 pm

سلمت يداك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
daloukah
اخصائي الامراض الجلدية والتناسلية والعقم
اخصائي الامراض الجلدية والتناسلية والعقم


ذكر
عدد المساهمات : 257
تاريخ التسجيل : 05/04/2010
العمر : 56

مُساهمةموضوع: رد: طريقة عمل البسيسه   الإثنين أبريل 26, 2010 1:31 pm

شكرا لك انا جربتها فعلا بس باظت مني ليه مش عارف
مع اني استخدمت المقادير بحذافيرها وضيعت وقت العيادة في المطبخ باقكر في اكلها وليكن مايكون
علي اية حال لك الشكر علي هذه الوصفة واكيد العيب في الصانع مش في الصنعة
وخيرها في غيرها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نصر الدين حسن عبد الحليم



ذكر
عدد المساهمات : 431
تاريخ التسجيل : 07/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: طريقة عمل البسيسه   الإثنين أبريل 26, 2010 3:07 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
علي رأي المثل أعطي العيش لخبازه ولو آكل نصفه وطبعا كما يقولون الطبخ نفس
أو كل شيخ وله طريقة وعلي كل حال يادكتور محمد الطب شيء والمطبخ شيء آخر والموهبة من عند الله يا دكتور محمد
وبالهنا والشفا المرة القادمة وتحياتي لزهراء النوبة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
daloukah
اخصائي الامراض الجلدية والتناسلية والعقم
اخصائي الامراض الجلدية والتناسلية والعقم


ذكر
عدد المساهمات : 257
تاريخ التسجيل : 05/04/2010
العمر : 56

مُساهمةموضوع: رد: طريقة عمل البسيسه   الثلاثاء أبريل 27, 2010 3:12 am

اخي الحبيب الغالي نصر
مع اني موهوب في المطبخ وباعمل رز شايط جميل جدا واحيانا بيكون معجن
بس فعلا اعطي العيش لخبازه
واوعدك ان لا اعود للمطبخ ثانية بعد هذه التجربة المريرة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زهراءالنوبة



انثى
عدد المساهمات : 252
تاريخ التسجيل : 03/09/2009
العمر : 27

مُساهمةموضوع: رد: طريقة عمل البسيسه   الخميس أبريل 29, 2010 9:09 pm

الدكتور محمد رمضان لك جزيل الشكر على المرور
وكمان تسلم ايدك على البسيسة حتى لو ماتظبطت معاك يكفيك شرف المحاولة


وبعدين يادكتور ماتزعلش ان الرز بيشيط وبيتعجن منك
مرة ............... ومرة تصيب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
moataz kasser

avatar

ذكر
عدد المساهمات : 383
تاريخ التسجيل : 26/08/2009
العمر : 23

مُساهمةموضوع: رد: طريقة عمل البسيسه   الجمعة أبريل 30, 2010 2:12 pm

انا مش عارف اقول ايه بس يعنى انتى بتختارى اكلات رهيبة وياريت تقوللى طريقة عمل كيكة الشكولاتا
وجزاك الله كل خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زهراءالنوبة



انثى
عدد المساهمات : 252
تاريخ التسجيل : 03/09/2009
العمر : 27

مُساهمةموضوع: رد: طريقة عمل البسيسه   الإثنين مايو 03, 2010 8:40 pm

الاخ زيزو شكرا جزيلا على مرورك وردك الجميل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
طريقة عمل البسيسه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
أدنـــدان :: 
زهرات أدندان
 ::  المطبخ
-
انتقل الى: